Kompetencje pedagoga szkolnego
Pedagog szkolny, to osoba pracująca w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej prowadzonej przez nauczycieli.Rola pedagoga nie jest wyznaczona w ścisłych regułach, co pozwala mu na twórcze dopasowywanie się do warunków, potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli oraz środowiska lokalnego.
Cel pracy pedagoga to: pomóc uczniowi ukończyć szkołę przy jednoczesnym minimalizowaniu czynników zewnętrznych i wewnętrznych zakłócających jego społeczny rozwój.
ZASADY, KTÓRYMI KIERUJE SIĘ PEDAGOG
1.Zasada dyskretności i opieki, która wynika z prawa dziecka do udzielania mu pomocy i wsparcia, oraz poszanowania jego godności osobistej.
2. Zasada odpowiedzialności za pełny rozwój każdego ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest najważniejszą wartością. Należy, więc poznać indywidualne możliwości każdego ucznia, obiektywne warunki społeczne, rodzinne, a wiedzę tą wykorzystywać organizując proces wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3.Zasada ufności opiekuńczej, która wynika z konieczności wzbudzania w uczniach przeświadczenia, ze pedagog jest osobą, u której zawsze znajdą wsparcie, pomoc zarówno w przypadku domniemanej, jak i rzeczywistej krzywdy.
4.Zasada podmiotowości ucznia, która wynika z założenia, że dziecko jest podmiotem wszystkich działań. Dlatego należy włączać ucznia w procesy decyzyjne i kontrolne, aby wyrobić w nim poczucie odpowiedzialności za siebie, swoich kolegów, a tym samym pobudzać do aktywności.
5.Zasada bezwzględnej walki z zagrożeniami rozwoju uczniów, ponieważ rola pedagoga wymaga dużego wyczulenia na wszelkie nieprawidłowości przede wszystkim w postępowaniu uczniów i ich najbliższego otoczenia, a także wrażliwości na zagrożenia związane z szerszym środowiskiem.